Frie Danske

Trafik og befordring

Vejskat (betaling per kørt kilometer eller per kørt minut)

Frie Danske ønsker ikke at der skal indføres vejskat, hverken for personvogne eller tungtvogne.

Vi mener at betaling per kørt kilometer eller per kørt minut, er et middel til at indføre GPS sporing af alle køretøjer i Danmark.

Skal vejskat per kørt kilometer absolut indføres, så anbefaler vi at man tager udgangspunkt i aflæst kilometer tæller ved hvert bilsyn - det indeholder ingen GPS sporing. Imellem bilsyn betaler man et aconto beløb, der så afregnes efter bilsyn og aflæsning - lidt ligesom husstandens vand forbrug.

Jernbane og tog

Frie Danske ønsker at flytte gods over på jernbanen. Her kan en ”chauffør” køre med mange containere, fremfor tungtvogne hvor en chauffør kører med en container. Samtidig skaber det også mere plads på motorvejene.

Frie Danske ønsker at studere, om det er muligt at køre tog på brint. Det kan spare elektrificeringen af samtlige bane strækninger, og på sikt fjerne de grimme (piller til) køreledninger.

Magnet tog

Frie Danske er også varme på ideen med magnet tog, men som så meget andet, er det nok ikke realistisk, så længe kultur budgettet er så stort mht. mellemøstlig kultur berigelse.

Med magnet tog tænker vi til start, forbindelse mellem Århus og København, og senere København/Oslo, København/Stockholm og København/Hamborg.

Busser

Alle rutebiler og by-busser skal køre på brint eller anden vedvarende energi. Dette kan t.eks. gælde fra år 2030.

Færger

Alle færger der anløber danske havne, skal sejle på brint eller anden vedvarende energi. Dette kan t.eks. gælde fra år 2030.

Motorveje

Nye motorveje skal anlægges med en tværprofil på 38 meter (for 2+2) fremfor de nuværende 24 meter, dvs. en bredere midterrabat på 12 meter fremfor 3 meter, og bredere kørespor på 3,75 meter fremfor 3,5 meter.

Det skaber større sikkerhed ved høje hastigheder, eller bedre mulighed for fremtidige udvidelser.

En bredere midterrabat, giver plads til bevoksning der kan skærme for modkørende lange lys. Bemærk at det bruges meget i t.eks. Tyskland.

Motortrafikvej

Nye motortrafikveje skal anlægges som skiftevis 2+1, med et tracé forberedt til senere udbyggelse til motervej. Over- og under-kørsler skal have en bredde, der gør det muligt at udvide til 2+2 motorvej.

Betalingsvej

Danmark skal principelt ikke have betalingsveje.

Derfor ønsker Frie Danske at de store broer, Storebælt, Øresund og Fehmernbælt, kun skal være betalingsvej mht. at betale anlægget og den løbende vedligeholdelse.

Dvs. når anlæget er betalt, skal prisen væsentlig ned.

Kattegat

Frie Danske støtter en Kattegat forbindelse. Den må have plads til både 1+1 jernbane og 2+2 motorvej.

Limfjorden

Ny motorvej ved Ålborg, skal være udbyggelse af den eksisterende Limfjordstunnel, og 2+2 motorvej til lufthavnen, nord for Limfjorden.

Frie Danske

Rypelyngen 9, 8700 Horsens

CVR nummer 42 48 48 30